Khamis, Januari 01, 2009

ABC atau 123... ???

Assalammu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Untuk post kedua buat hari ini pula, aku sempat memikirkan suatu analogi. Si wanita selalu memikirkan kehidupan ini semudah ABC sedangkan lelaki akan sering memikirkan dunia ini ibarat 123... Apa yang aku maksudkan dengan ABC dan 123 tu?

Apabila kita menyebut ABC, kita semua tahu penghujungnya adalah XYZ kan? Begitulah pandangan wanita. Survival di dunia ni bagi mereka ada solutionnya, so that ada closingnya. Berbanding lelaki, mereka menganggap dunia ini sejak penciptaan Adam AS sehingga hari Kiamat, ada keperluan survival untuk mereka juangkan. So, tiada noktahnya di situ; sama konsepnya dengan 123.... Apa akhirnya? ; melainkan sekadar ditulis infiniti(∞).

Mari kita sembang-sembang antara lelaki dan wanita. Akan ketara perbezaan di antara mereka apabila kita berbicara dalam beberapa hal terutama perkara-perkara kompleks seperti dalam hal ekonomi dan politik. Pasti si wanita akan surrender awal-awal dalam hal sebegini berbanding isu-isu sukan, filem hiburan dan lain-lain kalaupun tidak tentang hal wanita yang tidak memerlukan mereka berfikir dan mengeluarkan pendapat.. Ya, wanita tak mampu berfikir sebab otak mereka sudah padat dengan pelbagai isu.



Contoh mudah hari ini aku sempat melayari laman blog tentang kewangan dan ekonomi di www.pakdi.my .Sedikit sebanyak aku sudah faham sikit-sikit apa itu pengurusan kewangan peribadi,pengurusan hutang, krisis ekonomi dunia, saham dan istilah seperti 'free market.' dan krisis sub-prima

Ditambah dengan kisah-kisah politik seperti di blog kedahlanie , depa-kata atau antinajib dll cukup menyesakkan hati si wanita apabila ia menjadi topik utama lelaki untuk dibualkan dengan mereka. Pendek kata, " tolonglah.. aku tak tahu laa nak komen..! "

Kenapa ini berlaku? Adakah mereka tidak berminat ? heHe Untuk makluman, wanita ini pun hendak sama join setiap isu yang berlaku sehari-hari, tetapi disebabkan tahap pencapaian si wanita ini kureng, so mereka ini mengambil langkah mudah untuk just follow the issue. Tak percaya, tanya mak-kakak korang pasal Lim Guan Eng. Apa yang mereka akan jawab selain dia itu CM Penang, orang DAP dan bukan Melayu. Itu aja mereka mampu cerita. Salah mereka ke? heHE jangan salahkan mereka, sengaja Tuhan cipta supaya dunia ini ada variasi. Jumpa lagi!

0 ulasan: